Bedriftsidrettslagets viktigste fem-minutter

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 22. Apr 2021

Vi trenger korrekt informasjon om deres lag! En gang i året trenger vi at dere hører fra dere, og tiden er nå.

Vi i Bedriftsidretten er opptatt av å gi gode aktivitetstilbud som serier, løp, kampanjer og kurs.Da er vi avhengige av å ha korrekt informasjon om ditt bedriftsidrettslag. Dette kan du oppdatere jevnlig gjennom hele året på KlubbAdmin Medlemsadministrasjon - Forside (nif.no) Du kan også gjøre dette via samordnet rapportering, som også gjennomføres på Medlemsadministrasjon - Forside (nif.no).

Fristen er 30.april.
Hva gjør du på samordnet rapportering som tar kun fem minutter?

  1. Rapporterer antall betalende medlemmer pr. 31.12.2020
  2. Laster opp årsmøteprotkoll og regnskap. Frist for årsmøte er satt 15.juni, så dette kan gjøres senere.
  3. Bekrefter at kontaktinformasjon er riktig.
  4. Oppdaterer informasjon om styret og ledelse i bedriftsidrettslaget.  
  5. Momskompensasjon kan søkes. Dette krever at laget er registrert i frivilligregistrert.


Frist er 30.april for rapportering.


Det er viktig å høre fra dere, og dokumentere at dere finnes! Dessverre var det i 2020 så få bedriftsidrettslag som rapporterte at Bedriftsidrettens påvirkning på IdrettsTinget 2021 er blitt redusert med en representant. For å kunne ivareta bedriftsidrettslagenes interessert og ressurser er det derfor viktig at deres lag rapporterer. Takk for at dere styrker Bedriftsidrettens rolle og stemme i Norsk Idrett.

Det er også viktig at vi har oppdatert informasjon så vi kan komme i kontakt med dere, og tilby dere aktivitet der dere er.


Ta gjerne kontakt med Kjetil Olsen Haugelund om dere trenger hjelp! 





Sykle til jobben: Raja og Hareide er med på årets aksjon

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 20. Apr 2021

Abid Raja og Knut Arild Hareide gjør seg klar til årets Sykle til jobben-aksjon. De to ministrene er skjønt enig i at årets kampanje har flere fordeler utover det å velge en aktiv reisevei til- og fra jobb.

Knut Arild Hareide og Abid Raja åpnet aksjonen også i 2020, da var det mulig å møtes fysisk! Foto: Fredrik Lund, Bedriftsidretten.

Raja og Hareide oppfordrer alle til å bli på aksjonen som starter i dag

I dag starter den årlige Sykle til jobben-aksjonen som Bedriftsidretten har arrangert i 48. år. Både kultur- og likestillingsminister Abid Raja og samferdselsminister Knut Arild Hareide har valgt å finne frem sykkelen og delta på årets kampanje sammen med resten av sine kolleger i de representative departementer. 

− Med pandemien har det blitt mye stillesitting og stive nakker. Derfor er vi mange som gleder oss stort til Sykle til jobben-aksjonen. Sykling gir oss bevegelsesfrihet, glede og helse. Og alt dette på en grønn måte. Å velge en aktiv reisevei til jobb er bra for deg og miljøet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. 

Begge ministrene ser begge frem til å bli med på årets Sykle til jobben-aksjon.

- Kampanjen er virkelig en fantastisk måte å opprettholde treningsmotivasjonen på. Denne konkurransen passer for alle, og får frem både konkurranseinstinktet og lagspiriten! I tillegg er det et sosialt digitalt samlingspunkt, som er et spesielt godt tiltak akkurat nå. Og er du på hjemmekontor så kan du heller gjøre noen øvelser hjemme som erstatning for syklingen, fortsetter Abid Raja.

Coronavennlig trimkampanje

For i år vil Sykle til jobben-aksjonen også være rettet mot alle de som fortsatt sitter på hjemmekontor som følge av pandemien. Dessuten skal kampanjen også være en motivasjon til økt fysisk aktivitet i en tid hvor mye av annet aktivitetstilbud fortsatt er på vent. 

Kampanjeleder Emil Borgersen er svært fornøyd med at de to ministrene og profilerte politikerne støtter opp om årets Sykle til jobben-aksjon, og vil bare understreke det som både Raja og Hareide sier om kampanjen.

− Sykle til jobben-aksjonen kan være et viktig samlingspunkt for folk som sitter isolert på hjemmekontor. Det er også en motivasjon til å drive med fysisk aktivitet som ikke bare er lavterskel, men også koronavennlig, påpeker kampanjelederen. 

Han utdyper dette med å fortelle hvordan både bedrifter og enkeltpersoner kan delta ved å etablere lag med deltakere som både motiverer hverandre til aktivitet. Kampanjen gir mulighet til å utfordre hverandre i interne konkurranser i tillegg til de nasjonale konkurransene i aksjonen. Og det er mange premier som skal lokke til deltakelse.  

- Så selv om deltakerne gjør aktivitet alene, så vil Sykle til jobben-aksjonen være et sosialt samlingspunkt for deltakerne, forklarer han. 

Borgersen påpeker at det ikke bare er sykling til- og fra jobb som teller, men all type fysisk aktivitet som man gjør i løpet av dagen.

Ny app 

Foran årets kampanje kan Borgersen også presentere en ny Sykle til jobben-app som skal gjøre det enklere å være deltaker.

- Det skal bli enklere og mer sømløst å registrere aktivitet via appen. Integreringen mot både Strava og Polar blir enda enklere og statistikk over både egen aktivitet, laget og virksomheten blir bedre, forteller Borgersen.  

Når deltakere skal gå inn på nettsiden til Sykle til jobben-aksjonen for å melde seg på, vil nok mange også bli ekstra overrasket.

- Over 40 kommuner rundt om i hele landet har inngått avtale med Bedriftsidretten som sikrer deres innbyggere gratis deltakelse, opplyser Borgersen, og legger til at oversikten over gratiskommunene står på nettsiden.

Og ifølge kampanjelederen er det ikke for sent å delta på årets Sykle til jobben aksjon, verken for de som vil delta, eller for kommuner som ønsker en avtale som sikrer deres innbyggere gratis deltakelse.




Sykle til jobben-aksjonen: Aktiv transport er et betydelig bidrag til smittevernet

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 16. Apr 2021

Ved å droppe kollektivt og velge å gå eller sykle bidrar du til smittevernet. I år er Sykle til jobben-aksjonen mer korona-sikker enten du har en aktiv reisevei til jobb eller sitter på hjemmekontor. Nå teller også en tur i nærbutikken i konkurransen.

− Også i 2021 er alt annerledes, og vi må da også tilpasse den tradisjonelle Sykle til jobben-aksjon til koronasituasjonen, forteller kampanjeleder Emil Hjemli Borgersen.

 

Så langt har også 2021 vært preget av strenge koronatiltak for å kunne slå ned smitteutbruddet. Store deler av samfunnet har vært nedstengt og hjemmekontor har blitt den nye normalen. Råd og tiltak om avstand har også gjort det vanskeligere å ta kollektivtransport.

 

Men nå starter Bedriftsidretten årets Sykle til jobben-aksjon, den 48. i rekken hvor målet opprinnelig var å få arbeidende til å velge sykkel fremfor bil når de skal på jobb.

 

Koronasikker reisevei

Det å velge sykkel som fremkomstmiddel til jobb er ifølge Borgersen en god og sikker måte å kunne komme seg til jobben uten å måtte forholde seg tiltak om avstand og bruk av munnbind. 

 

Sykle til jobben-aksjon kan ifølge kampanjelederen være et bidrag som er med på å få ned smittetallene, og dermed en gradvis åpning av samfunnet.

 

- Dessuten er det en flott start på dagen, og en god måte å koble seg av fra jobbmodus etter arbeidstid. 

 

Kampanjelederen påpeker at 30 minutter med moderat fysisk aktivitet hver dag er det som helsemyndighetene anbefaler, og som viser seg å være tilstrekkelig for å gi en helsemessig gevinst.

 

All aktivitet teller

 

Siden landet ble nedstengt første gangen i mars 2020 og frem til i dag har hjemmekontor blitt vanlig for svært mange arbeidstakere. Tall fra Statens vegvesen viser at trafikken inn mot de største byene har hatt en nedgang på 40 prosent etter koronautbruddet, noe som også har hatt betydning på mindre utslipp av CO2 og mindre press på typiske flaskehalser i trafikken.

 

− Men undersøkelser gjort av FHI viser også at pandemien har hatt en betydning for folks helse hvor enkelte grupper har opplevd vektøkning som følge av mindre fysisk aktivitet og dårligere kosthold, forteller Borgersen.

 

Derfor mener kampanjelederen at det er viktig med Sykle til jobben-aksjonen, og begrunner det med at kampanjen motiverer folk til mer fysisk aktivitet som alle kan delta i, uansett nivå og hva de foretrekker av aktiviteter.

 

− Og det er litt misvisende med navnet på kampanjen da all type aktivitet teller, fortsetter han. 

 

Det innebærer at selv en spasertur til nærbutikken er poenggivende i årets kampanje.

 

Borgersen trekker frem padling, løping, gåturer, svømming, klatring, fjellturer og styrketrening på andre eksempler på poenggivende aktiviteter som teller i årets Sykle til jobben-aksjon

 

- Det er aktiviteter som ikke bare er knyttet til reise til og fra jobb, men også aktivitet som du gjør i fritiden, forklarer han.

 

Undersøkelser fra tidligere Sykle til jobben-aksjoner viser også den positive betydningen deltakelse har hatt for den psykiske helsen, og Borgersen mener at årets kampanje er viktigere enn noen gang når det gjelder sosial tilhørighet og fellesskap.

 

− Det å være med i et fellesskap har stor betydning for mental helse. Sykle til jobben aksjonen kan være et slikt fellesskap, avslutter han med.

 

 

 

 

 

   

 



Maskorama: Gjetter du årets Sykle til jobben-ambassadør?

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 13. Apr 2021

🐢 Bli med å gjette hvem som gjemmer seg bak masken! 🐢

Årets Sykle til jobben-ambassadør er skikkelig sterk. Se flere hint i videoen og ble med å gjette!



Maskorama: Gjetter du årets Sykle til jobben-ambassadør?

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 13. Apr 2021

🐢 Bli med å gjette hvem som gjemmer seg bak maska! 🐢

Sjekk videoen og bli med å gjette! Hvis du klarer det er du med i trekningen av et gavekort på 3000 kroner hos treningsspesialisten Mobech. Bli med ved å kommentere videoen på Facebook.



Gratis prøveuke på Bli Sprekere digital

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 12. Apr 2021

Prøv digital trening med Bedriftsidretten. Denne uken er det gratis så alle kan få prøve. 

Hva er Bli Sprekere digital? 

- Bli Sprekere digital er et treningstilbud på nett. VI har 15 ulike økter som man kan delta på live. Her kan enkeltmennesker og bedrifter delta på funksjonelle økter med høy kvalitet, og til en meget gunstig pris. Vi vil gjøre Norge sprekere, forteller Lone Hagelund.

Lone Hagelund er produktansvarlig for Bli Sprekere digital. Vi har snakket med henne om det spennende produktet.


Gratis 12.april til 16.april

Få tilgang til timeplanen med 15 ulike live-økter i uka, som du eventuelt også kan se i opptak. Slik kan du få trent til faste tider eller akkurat når det passer deg. Spesielt de kortere øktene i lunsjtiden, gir givende avbrekk og ny energi! 

 

Digital trening er jo blitt veldig populært. Synes du det stemmer?

- Ja! Det skyldes jo først og fremst pandemien og nødvendigheten av å kommunisere digitalt. Men jeg tror mange oppdager at dette er en enkelt og praktisk måte å holde seg i form på, og jeg tror digital trening blir en varig trend, og et godt supplement/alternativ til våre fysiske Bli Sprekere-økter, forteller Hagelund.

 

Hvilke tilbakemeldinger får dere på timene? 

- De er fornøyde og entusiastiske, og uttrykker at dette er «akkurat det jeg trenger nå!»

 

Hvem passer dette for?

- Våre økter passer for alle som ønsker å trene og komme i form, fra de med minimal treningsbakgrunn til de som trener mye. Vi har dyktige og inspirerende aktivitetsledere, med glimt i øyet. Og varierte øvelser og økter som gjør det gøy og bidrar til overskudd og velvære. Hvem ønsker ikke det i disse tider..?

 

Lone Hagelund avslutter stolt: 

- Jeg er stolt av at både enkeltpersoner og kollegaer kan få trent enkelt og effektivt med en non-profitt leverandør som bidrar til å skape treningsglede og bli sprekere – hver dag, om du vil!

 

Les mer om det digital treningstilbudet på digital.blisprekere.no.